JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Invigd: Batteriladdaren som går på batteri

En snabbladdare med inbyggt batterilager – det har Göteborgsföretaget Lexenergy installerat på Ica ­Kvantum i Hovås. År 2024 går den i volymproduktion.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen, men i futurum. När artikeln publiceras online har laddaren invigts.
Prenumerera kostnadsfritt!

Lexhub, som laddaren heter, installeras med effekter mellan 150 och 360 kW. Stationen är skalbar vad gäller antalet laddstolpar, effekt och energi.

Och så går det att sitta på den – en hittills underskattad finess, tycker Elektroniktidningen. Det överträffar att sitta i bilen och vänta.

Robin
Andersson

– Man kan ta en fika med familjen, säger Robin ­Andersson, som grundade Lexenergy till­sammans med sin partner Matilda Thorsell.

Konstruktionen behöver inget fundament, bara en plan hållfast yta.

– Vi har lyckats extremt bra med att minimera installationskostnaderna.

Företaget har ett mål för installerad effekt 2025 som det inte vill avslöja, men det handlar om större volymer och siktet är inställt på global export.

Klicka för att zooma bilderna från partnern One Nordic.

Snabbladdare med lokalt batteri är inget nytt. Det finns flera användningsområden. Skellefteå kraft installerar ett Northvoltbatteri på hållplatsen Sillekrog utanför Nyköping för att slippa vänta på en bättre anslutning till elnätet. Batteriet slöladdas och töms sedan i hög effekt.

En annan poäng med lokalt batteri kan vara att spekulera i timpriser. Det gör bland annat Tesla på vissa laddplatser med höga priser och stora prisvariationer.

Den modellen liknar lite grand vad Lexenergy gör – batteriet kan sälja elnätstjänster och det är även en av huvudpoängerna med Lexhub.

– Vi jobbar med större ansluten effekt och anpassar hur vi använder den anslutningen beroende på hur stabilt elnätet är.

Lexhub är smart – den står i kontakt med elnätsoperatören och kan avgöra när den ska ladda från batteriet och när den ska ladda från elnätet – och hur mycket.

Företaget avstår från att avslöja storlekar på batterier och säkringar och om de gör last­balansering mellan uttagen.

Lexenergy siktar till att börja med på Skandinavien som mark­nad.

– Men vi ser redan stort in­tresse från andra delar av Eu­ropa. Den första Lexhub utanför Skan­di­navien beräknas att vara i drift under 2024.

Projektet startade tillsammans med Energimyndigheten och Ellevio.

– Vi tre gick ihop och tog fram en lösning.

Ellevio är Sveriges näst största nätägare, efter Vattenfall. Företaget täcker bland annat det mesta av Stockholm.

Energimyndigheten är med i projektet eftersom den ser ladd­infrastrukturen som central i energiomställningen.

Lexenergy bildades för två år sedan. Företaget vill inte berätta hur många anställda det har – men antalet ökar Lexenergy drygar även ut med konsulter och rådgivare.

Finansiering på sammanlagt 15 miljoner kronor – bidrag, lån, ägarkapital – kommer från bland annat Energimyndigheten, Almi, Ellevio och Kampradstiftelsen. Finansieringsrundan övertecknades med 300 procent.

Beställningar finns hittills fram till mitten av 2024, främst i Sverige. Vad gäller kunder är strategin att söka samarbeten med de aktörer kring laddplatser som redan finns.

– Vi arbetar med långsiktiga strategiska partnerskap, säger Robin Andersson.

Produktionen håller på att flyttas till betydligt större lokaler. Det som Lexenergy gör själv är främst montering av färdiga komponenter och kvalitetssäkring.

Hur många behöver ni ­anställa för produktionen?

– Vi håller just på att kolla upp det.

Produktionschefen har tidigare erfarenhet av volymproduktion av energilager.

Finns konkurrens?

– Det finns några aktörer som kombinerar batterier med laddning. Men vi har intelligens och funktionalitet som ingen annan erbjuder. Vi har patenterat 15 tekniska innovationer.

Batterierna är av typen LFP och levereras av en av världens största batteritillverkare. Second life-batterier är Lexenergy inte intresserat av.

– Vi kompromissar inte med prestanda och säkerhet, utan använder kvalitetssäkrade komponenter. Och second life-batterier innehåller ofta kobolt och nickel som vi inte vill använda.

Robin Andersson är elektronikingenjör och har tidigare grundat Newcharge som levererar laddlösningar för elbilar. Han har även en bakgrund på internationella bolag inom förnybart, batterier och energilager.

Invigningen av den första skarpa Lexhub skedde i slutet av oktober på ICA Kvantum i Nya Hovås.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)